Oplysningspligt
Du skal medvirke til, at Sygefravær og Jobfastholdelse får de oplysninger, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp du er berettiget til. Du har samtidig pligt til at oplyse om eventuelle ændringer, der kan have betydning for den hjælp, du er berettiget til.
Pligt til at tjekke postkasse/E-boks
Du har samme pligt til at tjekke din digitale postkasse, som din almindelige postkasse. Hvis du ønsker at blive fritaget for digital post, så skal du rette henvendelse til Borgerservice.
Pligt til at følge anvist behandling
Du har pligt til at lade dig undersøge hos en læge, blive indlagt til observation samt følge behandling som led i sagsbehandlingen, herunder fysioterapi og psykologbehandling. Du er dog ikke forpligtet til at følge behandling foretaget af en læge i form af operation eller lægeordineret medicin eller lægebehandling af tilsvarende indgribende karakter.
Ferie
I et jobafklaringsforløb har du ret til op til 5 ugers ferie med ydelse, når du har modtaget ressourceforløbsydelse i 12 sammenhængende måneder. Ferien kan afholdes som enkelte dage eller ugevis.
Har du optjent ret til ferie med feriegodtgørelse via arbejdsgiver, skal denne ferie afholdes først og kan afholdes inden retten til ferie med ydelse er optjent. Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger inklusive perioder, hvor man har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse.
Du skal aftale med din koordinerende sagsbehandler, hvornår du gerne vil holde ferie. Ferien skal kunne tilrettelægges i overensstemmelse med dine igangværende indsatser.
Det individuelle ferieår løber fra 12 måneder efter, du har modtaget ressourceforløbsydelse og et år frem. Ubrugt ferie kan ikke overføres til næste ferieår. Når det individuelle ferieår er slut, påbegyndes et nyt ferieår.
Under den aftalte ferie har du ikke pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Du må også gerne holde ferie i udlandet, så længe du er i Danmark, når din aftalte ferie slutter.
Man kan ikke afholde selvbetalt ferie i et jobafklaringsforløb.
Standby ordning
Lider du af en aktuel livstruende, alvorlig sygdom, så har du mulighed for at vælge, at kontaktforløbet i jobafklaringsforløbet skal ske på anden måde end ved personlig kontakt. Kontakten kan i stedet ske ved, at den koordinerende sagsbehandler følger op på jobafklaringsforløbet via kontakt til din læge, til sygehus via journaloplysninger, mentor, pårørende eller lignende. Denne ordning kaldes standby ordning.
Opfølgningen på jobafklaringsforløbet sker således uden kontakt til dig, og du får heller ikke en beskæftigelsesrettet indsats, så længe du er omfattet af standby ordningen.
Selvom du vælger at blive omfattet af standby ordningen, så skal du fortsat have udarbejdet Rehabiliteringsplanens forberedende del og deltage på rehabiliteringsmøde. Vi vil dog forsøge at gøre dette så lempeligt som muligt og tilrettelægge det efter din helbredsmæssige tilstand og behandlingsforløb.
Barsel
Hvis du skal på barsel, har du under din barselsperiode ret til ressourceforløbsydelse. Du kan også have ret til udbetaling af barselsdagpenge. Du skal selv undersøge, hvorvidt du har ret til udbetaling af barselsdagpenge. Det gør du ved at tage kontakt til Udbetaling Danmark. Udbetaling af barselsdagpenge vil blive modregnet ressourceforløbsydelsen. Perioder med barsel medregnes ikke i jobafklaringsforløbets varighed.
Hjælpemidler til hjemmet
Har du et varigt fysisk eller psykisk handicap, kan du blive aflastet i hverdagen med hjælpemidler.
Der findes mere end 60.000 forskellige typer hjælpemidler. Det kan fx være en rollator, en kørestol, et gangstativ eller et forhøjet toiletsæde. Det kan også være kropsbårne hjælpemidler som brokbind, støttekorset, diabetiker- og stomihjælpemidler m.m.
Kommunen skal yde støtte til et hjælpemiddel, hvis hjælpemidlet i væsentlig grad:
- kan afhjælpe de varige følger af din nedsatte funktionsevne
- kan lette dagligdagen i dit hjem
- er nødvendigt i dit arbejdsliv
Du skal ansøge kommunen, inden du køber et hjælpemiddel, og du kan få støtte til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. For at vurdere, om du er berettiget til hjælpemidler i hjemmet, skal du kontakte kommunens ergoterapeut i Visitationsenheden.
Personlig assistance
Hvis en kronisk lidelse eller et handicap forhindrer dig i at udføre dele af dit arbejde, kan din arbejdsgiver få støtte til at ansætte en assistent. Den personlige assistent kompenserer for opgaver, som du ikke kan klare.
Kompensationen ydes for de timer, der vurderes at være behov for – der kan max. bevilges 20 timer pr. uge.